Pelastaako NFT musiikkibisneksen?

Viime aikojen kuumin hype-termi on niin musiikin kuin muidenkin luovien alojen piirissä ollut NFT. Se on viimeisin hopealuoti, jota ainakin kryptouskovaiset pitävät musiikkibisneksen pelastajana. Mutta onko NFT:stä siihen?

NFT eli non-fungible token on lohkoketjuteknologiaan perustuva merkki, jolla todistetaan digitaalisessa muodossa olevan teoksen alkuperäisyys ja omistajuus. Useimmiten NFT-teos on samanaikaisesti saatavilla muillekin kuluttajille. NFT:llä ei ole objektiivista arvoa.

Toisin kuin serkkunsa bitcoin tai muut kryptovaluutat, se ei ole nimensä mukaisesti vaihdettavissa vaan se on absoluuttisen harvinainen: vain yksi voi omistaa sen kerrallaan. NFT voidaan toki myydä edelleen toiselle ostajalle.

NFT:n käyttökelpoisuus bisneksen näkökulmasta vaihtelee taiteen eri alojen kesken. Esimerkiksi perinteinen kuvataidebisnes perustuu yksittäisten taiteilijoiden luomien alkuperäisteosten uniikkiin luonteeseen. Digitaaliset kuvateokset ovat jo erilainen tapaus, koska ne ovat kopioitavissa loputtomasti toisin kuin öljyvärityö. NFT:llä voidaan osoittaa alkuperäisteos, ja luoda taloustermein keinotekoista niukkuutta tarjontaan.

Äänitebisnes on taas perustunut aina monistamiseen ja rajoittamattomiin käyttömääriin. Alkuperäiskappaleita eli masternauhoja tai -tiedostoja ei ole yleensä myyty kuluttajamarkkinoilla vaan niistä on käyty kauppaa vain yhtiöiden kesken. Tällöinkin alkuperäistä masteria olennaisempia ovat siihen sisältyvät tekijänoikeudet. Ne kuuluvat säveltäjille, sanoittajille, sovittajille, musiikkikustantajille, esiintyville taiteilijoille ja levy-yhtiöille.

Kaikkien näiden oikeuksien myyminen osana NFT-pakettia on vaikeaa, elleivät ne ole myyvän tahon kuten yksittäisen omakustanneartistin hallussa. Tällöinkin on kyseenalaista, kannattaako masteria myydä yksittäiselle ostajalle oikeuksineen. Jos ne siirtyvät kaupan mukana, artistille ei kertyisi enää tekijänoikeuskorvauksia äänitteen ja teoksen myöhemmästä käytöstä.

NFT:hen on tosin mahdollista rakentaa kuvataiteesta tuttu jälleenmyyntikorvaustoiminto. Tällöin oikeuksien omistaja voisi saada jo ensimmäisen kaupan yhteydessä määritellyn rojaltin aina kun NFT myydään eteenpäin. Äänitteiden lisäksi NFT on tulossa mukaan myös live-tapahtumiin.

Musiikin osalta NFT sopii tällä hetkellä parhaiten ainutlaatuisiin ja erityisaineistoihin kuten digitaalisiin fanituotteisiin. Huutokaupassa alkuperäisen tiedoston hinta voi nousta parhaimmillaan pilviin, ja fanit voivat siitä huolimatta ostaa samoja tuotteita rajoittamattomasti perushintaan. Esimerkiksi urheilun piirissä koripalloliiga NBA:n digitaalisten pelaajakeräilykorttien alkuperäistiedostoja on myyty jopa satojen tuhansien dollarien kappalehintaan. NFT on tavallaan faniuden valuutta.

NFT:tä tullaan tuskin käyttämään yleisesti valtavirran äänitebisneksessä, mutta se voi osoittautua arvokkaaksi työkaluksi kehitettäessä erilaisia digitaalisia oheis- ja lisätuotteita fanimarkkinoille. Tällöin ideoinnilla ei ole mitään rajoja. Toimivimmat ratkaisut riippuvat artistista ja hänen uransa vaiheesta, musiikkigenrestä, fanikunnasta ja maantieteellisestä alueesta. NFT:tä käyttävälle tärkeintä on ymmärtää oman alansa toimintakulttuuri ja se, missä tehtävissä NFT voisi toimia parhaiten.

Kuva: Alesia Kozik, pexels.com

Lisätietoja

Muikku Jari

Jari Muikku

Toiminnanjohtaja

040 719 7480