Olen joskus miettinyt, mikä olisi helppo tapa selittää musiikkikustantajan roolia biisintekijän elämässä. Millainen aktiivisen biisintekijän ja kustantajan suhde oikeastaan on? Olisiko mahdollista antaa joku oikean elämän vertauskuva asialle? Nyt jo kahden pienen lapsen äitinä ajatus verrata kustantajaa parhaimmillaan tärkeään perheenjäseneen on vahvistunut.
Musiikkikustantajahan on usein tekijän pitkäaikainen kumppani – se ”kihlattu” – ehkä jopa monien joukosta valittu ja itselle parhaaksi todettu. Toisinaan suhde kehittyy vuosia ja joskus rakkaus syttyy ensi silmäyksellä. Housewriter-sopimuksella sinetöidään liitto ja sitoudutaan kulkemaan yhteistä tavoitetta kohti niin myötä- kuin vastoinkäymisissä. Ollaan siis hyvällä tavalla naimisissa, ikuisesti kaikki jakaen. Toisinaan taas tehdään avioehto tai eletään yhteisymmärryksessä avoimessa suhteessa.
Useimmiten kun vakavaan suhteeseen ryhdytään, niin tavoitteena on uuden musiikin syntyminen. Tällöin kustantajan kanssa kätilöidään ”lapset” eli sävelteokset maailmaan. Termi ”kätilöidä” on kuvaava. Kustantaja ei usein osallistu sävellys- tai sanoitustyöhön itse, mutta on auttamassa biisin synnyssä. Kustantaja tukee tekijää ja avustaa biisin syntymäprosessin eri vaiheissa erilaisin tavoin, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen ja uutta tulokasta pääsisi ihastelemaan mahdollisimman moni.
Jokainen synnytetty ”lapsi” on yleensä rakkaudella tehty, eivätkä ne koskaan ole rumia – ainakaan jos lähipiiriltä kysyy. Kritiikiltä välttyy harva, eivätkä kaikki menesty elämässä ihan samalla tavalla vaikka maailmalle pääsisivätkin. Kutakin lasta kuitenkin kannustetaan ja tuetaan kohti hänelle viitoitettua tietä.
Vaikka musiikkikustantajan ja tekijän välille voi toisinaan tulla ero esim. housewriter-sopimuksen päättyessä, niin yhdessäoloaikana tehdyt lapset ovat silti yhteisiä ja heidän peräänsä katsotaan rakkaudella. Ja kun viimeistään kuolema meidät erottaa niin nämä ”lapset” jäävät elämään ja ne saavat ehkä jopa ”lapsenlapsia”. Mutta se on jo toinen tarina se.
Kuva: Steve Johnson, pexels.com
Lisätietoja

Marja Kortelainen
Creative Manager, Warner Chappell Music Finland