Kuten kaikessa vientitoiminnassa, myös musiikkiviennissä tarvitaan huipputuotteen lisäksi strategiaa, toimivaa kontakti- ja asiakasverkostoa, pitkäjännitteistä, uskottavaa ja kohdemarkkinoihin sitoutunutta työtä sekä ainakin ripaus oikeaa ajoitusta ja onnea.
Korona on pannut katkolle myös kaiken aktiivisen musiikkivientityön – ainakin sellaisena, kuin vientityötä tekevät yritykset, artistit ja tekijät ovat sen tähän asti tunteneet. Lähes kaikki kansainväliset showcase-festivaalit ja musiikkialan messu- ja seminaaritapahtumat maaliskuusta pitkälle ensi vuoteen on peruttu kokonaan tai ne ovat muuttuneet virtuaalisiksi. Positiivisina poikkeuksina elokuun lopun Tallinn Music Week ja tällä viikolla yhden päivän seminaariversiona toteutettava Musiikki & Media.
Ensimmäistä kertaa lähes 30 vuoteen en ole tänä vuonna lähdössä yhteisvientimatkalle Japaniin, enkä tammikuun jälkeen ole käynyt muuallakaan Tallinnaa kauempana. Kaikki omien artistien ja tekijöiden kansainväliset projektit ovat jäissä. Osa tärkeistä keikoista on toki onneksi saatu alustavasti siirrettyä ensi vuodelle. Mutta kestääkö momentum, ja miten vaalia ja ylläpitää kontaktiverkostoa?
Kun poikkeuksellinen tilanne on jatkunut jo yli puoli vuotta, on käynyt selväksi, kuinka riippuvaisia myös äänitetuotanto ja musiikkikustannustoiminta ovat keikoista, tapahtumista ja festivaaleista – erityisesti uusien artistien ja tekijöiden kohdalla.
Sama ilmiö on nähtävissä vielä voimakkaampana kansainvälisen uran luomisessa. Rajat ovat kiinni, ja radiosoitossa ja julkaisuissa keskitytään useilla markkinoilla kotimaisiin artisteihin. Haasteet musiikkivientiä harjoittaville yrityksille ja artisteille ovat todella suuret – varsinkin sellaisille, joilla ei ole vielä omia vakiintuneita kansainvälisiä asiakasverkostoja.
Music Finland on reagoinut tilanteeseen hyvin ja nopeasti. Se on kehittänyt eri kohdemarkkinoille suunnattuja online- ja hybriditoimintamalleja, joissa osanottajia ensin valmennetaan vientityöhön, jotta matkustusrajoitusten poistuttua on hyvät valmiudet osallistua yhteisvientimatkoihin. Olen kuullut, että kotimainen mentorointi ja alan vertaistuki tulevat olemaan osa uutta vientistrategiaa. Sellaiseen kannattaa ehdottomasti panostaa.
Tietojen ja kontaktien jakaminen on aina kuulunut suomalaiseen musiikkivientiin, ja vientimatkat ovat olleet myös erinomaisia mahdollisuuksia tutustua kollegoihin ja heidän toimintaansa. Sama koskee tietysti myös Musiikki & Mediaa ja kaikkia alan järjestöjen tapahtumia.
Nyt ei kannata eristäytyä, vaan jatkaa verkostoitumista jokaisessa mahdollisessa tilaisuudessa. Joko virtuaalisesti verkossa tai oikeissa ihmisten kohtaamisissa, tietenkin kaikkien turvallisuudesta huolehtien.
Lisätietoja

Tapio Korjus
toimitusjohtaja, Zen Master Publishing & Rockadillo Records