Apple on julkaissut uuden Apple One -palvelunsa, jossa yhdistetään saman katon alle yhtiön omat musiikki-, elokuva-, peli- ja verkkotallennuspalvelut. Yksittäisen tilauksen kuukausimaksu on 14,95 € ja perhetilauksen (max 5 hlöä) 19,95 €. Spotify on puolestaan investoinut jo pidemmän aikaa podcasting-sisältöihin ja muihin uusiin sisältöpalveluihin.

Musiikin osalta nämä uutiset merkitsevät sitä, että suoratoistopalvelujen kakkuja jakaa jatkossa entistä useampi oikeudenomistajaryhmä. Tällöin on väistämätöntä, että musiikin suhteellinen osuus tuloista pienenee. Tämän seurauksena musiikin sisällä eri ryhmittymien välisiin jako-osuuksiin kohdistuu entistä kovempaa painetta, ja yksikkökohtaiset tilitysmäärät laskevat entisestään.

Tämä synkältä kuulostava kehityskulku ei kuitenkaan ole välttämättä haitallinen musiikille. Jos tarkastellaan kulutustottumuksia, esimerkiksi Spotifylla keskimääräinen kuluttajakohtainen tuotto eli ARPU on laskenut jo vuosikausia. Pitkällä tähtäimellä musiikkialalle voi olla eduksikin, jos kuluttajat pysyvät uusien laajempien sisältökokonaisuuksien ansiosta aiempaa pidempään maksavina asiakkaina eivätkä juokse ilmaisten kokeilujaksojen perässä palvelusta toiseen.

Suotuisa kehitys vaatii kuitenkin tilaajamäärien jatkuvaa kasvua, jotta kokonaistuotot musiikkialalle lisääntyisivät. Tämäkään ei vielä riitä. Kuten kuvasin aiemmassa blogissani, musiikkialan on pärjätäkseen kehitettävä uusia ansainnan lähteitä ja liiketoimintamalleja, ja tehtävä maksullisista palveluista huomattavasti houkuttelevampia verrattuna mainosrahoitteisiin.

Yksi potentiaalisimmista ansainnan lähteistä on lisäarvopalvelujen tuottaminen faneille. Käytännössä tämä tarkoittaa sekä perinteisten että uudenlaisten artistiin eri tavoin liittyvien fyysisten ja virtuaalisten tuotteiden kehittämistä ja myymistä.

Vaikka koronakriisi onkin kohdellut hellästi suoratoistopalveluja, musiikkiala kokonaisuudessaan on tullut vedenjakajalle. Kriisin aikana kuluttajien oppimat uudet tottumukset eivät automaattisesti vaihdu aikanaan takaisin vanhoihin tapoihin, vaan muutokset ovat tulleet ainakin osittain jäädäkseen. Innovaatiot eivät ole musiikkialalle enää mahdollisuus vaan hengissä selviämisen edellytys.

Lisätietoja

Muikku Jari

Jari Muikku

Toiminnanjohtaja

040 719 7480