Ajankohtaista

12.03.2018

Suoratoistopalvelujen maksut olisi mahdollista kohdentaa niille artisteille ja tekijöille, joita kuluttaja kuuntelee

pieni-UC-kuvituskuva-2018.png#asset:164

Nyt rahat menevät eniten kuunnelluille kappaleille, eivätkä ohjaudu kuluttajan musiikkivalintojen mukaan.

Musiikkiala selvitti yhteisellä tutkimuksellaan suoratoistopalveluissa käytössä olevan, eniten kuunneltuja kappaleita suosivan pro rata -tilitysmallin ja vaihtoehtoisen, yksittäisen kuluttajan kuuntelumääriin perustuvan user centric -mallin eroja. Erityisesti haluttiin tietää, miten kuluttajan valinnat vaikuttavat oikeudenomistajille maksettaviin tilityksiin. Tutkimusaineistona käytettiin Spotifyn tarjoamaa dataa. Tutkimuksesta kävi ilmi merkittävä ero pro rata - ja user centric -mallien tilitysmäärissä.

Pro rata -mallissa kuluttajan kuukausimaksu kerryttää kokonaispottia, josta rahat jaetaan kaikkien kuuntelukertojen mukaisessa suhteessa. Malli siis suosii sellaisten kappaleiden oikeudenomistajia, joita kuunnellaan eniten.

Vaihtoehtoisessa user centric -mallissa oikeudenomistajan saama korvaus perustuu yksittäisen käyttäjän kuuntelukertojen määrään: kuinka montaa eri kappaletta hän kuuntelee ja kuinka monta kertaa. Jos kyseinen käyttäjä kuuntelisi vain yhtä kappaletta, menisi hänen maksamansa kuukausimaksu kokonaan kyseisen kappaleen oikeudenomistajille. Erona pro rata -malliin user centric -malli kasvattaisi siten lähtökohtaisesti sellaisten kappaleiden oikeudenomistajien korvauksia, joita kuunnellaan vähemmän, ja toisaalta vähentäisi pottia kuunnelluimmalta musiikilta.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle >

Tutkimuksen loppuraportti >