Ajankohtaista

18.06.2018

pieniLiikevaihto.png#asset:177

Liikevaihto jatkoi kasvuaan vuonna 2017 huolimatta siitä, että mekanisointi- eli tallentamiskorvaukset olivat edelleen laskussa. Eri liiketoiminta-alueiden kokonaisluku 5 736 854 euroa oli 5,2 prosenttia edellisvuotta suurempi.

Kasvu oli merkittävintä graafisella puolella. Kustantajien omat tuotot nuoteista, sanoituksista ja niiden julkaisuluvista olivat 1 742 753 euroa, 20,3 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016 ja jokseenkin samalla tasolla kuin vuonna 2015. Kopioston maksamat korvaukset nousivat 15,7 prosenttia 646 742 euroon. Verrattuna kahden vuoden takaiseen korvaukset ovat lähes tuplaantuneet. Merkille pantavaa on myös se, että Kopioston tilitykset ohittivat määrässä mekanisointitulot, joista kertyneet korvaukset jäivät 636 130 euroon; laskua 22,3 prosenttia. Mekanisoinnit olivat kuitenkin vuoden 2015 tasolla.

Esityskorvaukset, joihin sisältyy sekä Teoston tilittämiä että kustantajien suoraan perimiä korvauksia, nousivat 3,4 prosenttia 2 600 571 euroon. Teoston maksamien korvausten osalta vuosien välistä vertailua vaikeuttaa edelleen se, että eräillä merkittävillä korvausalueilla on vaiheittain siirrytty kerran vuodessa tapahtuvista tilityksistä vuosineljänneksittäin tapahtuviin tilityksiin.


13.06.2018

pieni-Stina-ja-Jaana.jpg#asset:174

Musiikkikustantajien palkinnot jaetaan tänä vuonna viidettä kertaa. Syyskuussa järjestettävässä tilaisuudessa palkitaan tekijöitä ja teoksia viidessä kategoriassa. Palkinnon suuruus on 2000 euroa.

Vuoden taidemusiikin säveltäjän palkinnon saajaksi ovat ehdolla Matthew Whittall, Mikko Heiniö ja Kimmo Hakola.

Vuoden biisi -palkinnosta kisa huimat 19 kandidaattia. Kuuntele oheisesta Spotify -listasta kaikki ehdokkaat!  Vuoden biisi 2018 -ehdokkaat

Vuoden vientiteoksi ovat ehdolla Victor Sågforsin menestys Japanissa, Lotta Wennäkoski – Flounce-teoksen kantaesitys BBC:n Last Night at the Proms -konsertissa, Axel Ehnströmin työ Saksassa ja Fried Music LA - Fried Musicin jalkautuminen Los Angelesiin.

Vuoden kevyen musiikin tekijä -ehdokkaat ovat Jurek Reunamäki, Joonas Angeria, Kalle Lindroth, Axel Ehnström, Kyösti Salokorpi, Olli-Pekka Vuorinen, Jonas Olsson, Väinö Wallenius, Antti Hynninen, Tiina Vainikainen, Kalle Mäkipelto ja Henri "MGI" Lanz.

Genrevapaassa kategoriassa ehdolla ovat Tapani Rinne, Anssi Tikanmäki, Ulla Pirttijärven ja HIldá Länsmanin teos Ođđa áigodat (New times), Anna Timgren, Ruusut, Dalindeo ja Juhani Nuorvala.

Samassa tilaisuudessa palkitaan myös Vuoden raportoija. Palkinnolla musiikin tekijät ja kustantajat haluavat kunnioittaa keikkojen ohjelmatiedot ja lipputulot esimerkillisesti raportoivat esittäjät ja järjestäjät. 

Kuvassa viime vuoden genrevapaan kategorian voittaja Stina Koistinen (oik.) kustantajansa Jaana Karilan / Konkurssi Publishing seurassa. Kuva: Minna Auvinen

18.04.2018

JariEskola.jpg#asset:170

Musiikkikustantajien hallitus valitsi kokouksessaan 17.4.18 Fennica Gehrmanin Ari Niemisen tilalle Jari Eskolan (kuvassa). 

Musiikkitiedettä, taidehistoriaa ja yleistä historiaa Helsingin yliopistossa opiskelleen Jari Eskolan ensi kosketus musiikin kustantamiseen on 1990-luvun puolelta, kun hän työskenteli Warner/Chappell Music Finland Oy:n taidemusiikin yksikön Edition Fazerin orkesteriosastolla. Tästä tie vei luontevasti orkesterimaailmaan, Tapiola Sinfoniettaan, Helsingin kaupunginorkesteriin, Göteborgin sinfonikkoihin sekä lopulta Tukholman kuninkaalliseen filharmoniaan musiikkikirjaston ja historiallisten arkistojen esimieheksi. Jari on työskennellyt mm. Suomalaisen musiikin tiedotuskeskus FIMICin palvelu- ja kehityspäällikkönä sekä Suomen Säveltäjät ry:n vt. toiminnanjohtajana. Paluu musiikin kustantamisen pariin tapahtui Fennica Gehrman Oy:n riveissä, jossa Eskola on työskennellyt Senior Editorina syksystä 2014. Eskola on aktiivisesti verkostoitunut toimija; hän on mm. Musiikkiarkisto JAPAn hallituksen jäsen, Georg Malmstén -säätiön hallituksen jäsen, Musiikintekijöiden rahaston stipenditoimikunnan puheenjohtaja, Fazer Konserttitoimisto Oy:n hallituksen jäsen sekä Suomen nuottigraafikot ry:n hallituksen jäsen. Aiemmin hän on toiminut luottamustehtävissä mm. Luovan Säveltaiteen edistämissäätiö LUSESissa, Musiikin edistämissäätiö MESissä, Madetoja-säätiössä sekä Suomen Säveltäjäin Sibelius-rahastossa. Alkaen 1.5.2018 Eskola on Fennica Gehrman -kustantamon kustannuspäällikkö. Lämpimästi tervetuloa hallitustyön pariin, Jari!


12.03.2018

pieni-UC-kuvituskuva-2018.png#asset:164

Nyt rahat menevät eniten kuunnelluille kappaleille, eivätkä ohjaudu kuluttajan musiikkivalintojen mukaan.

Musiikkiala selvitti yhteisellä tutkimuksellaan suoratoistopalveluissa käytössä olevan, eniten kuunneltuja kappaleita suosivan pro rata -tilitysmallin ja vaihtoehtoisen, yksittäisen kuluttajan kuuntelumääriin perustuvan user centric -mallin eroja. Erityisesti haluttiin tietää, miten kuluttajan valinnat vaikuttavat oikeudenomistajille maksettaviin tilityksiin. Tutkimusaineistona käytettiin Spotifyn tarjoamaa dataa. Tutkimuksesta kävi ilmi merkittävä ero pro rata - ja user centric -mallien tilitysmäärissä.

Pro rata -mallissa kuluttajan kuukausimaksu kerryttää kokonaispottia, josta rahat jaetaan kaikkien kuuntelukertojen mukaisessa suhteessa. Malli siis suosii sellaisten kappaleiden oikeudenomistajia, joita kuunnellaan eniten.

Vaihtoehtoisessa user centric -mallissa oikeudenomistajan saama korvaus perustuu yksittäisen käyttäjän kuuntelukertojen määrään: kuinka montaa eri kappaletta hän kuuntelee ja kuinka monta kertaa. Jos kyseinen käyttäjä kuuntelisi vain yhtä kappaletta, menisi hänen maksamansa kuukausimaksu kokonaan kyseisen kappaleen oikeudenomistajille. Erona pro rata -malliin user centric -malli kasvattaisi siten lähtökohtaisesti sellaisten kappaleiden oikeudenomistajien korvauksia, joita kuunnellaan vähemmän, ja toisaalta vähentäisi pottia kuunnelluimmalta musiikilta.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle >

Tutkimuksen loppuraportti >